Document de M. Reyes Carretero on podem constatar d'una manera clara i senzilla que introduir les competències en el currículum es una qüestió principalment de com treballar.
2 comentaris:
Anònim
ha dit...
És convenient crear un clima de debat i de (sana) discussió al voltant de com ensenyar les competències bàsiques i, també, de la seva avaluació. Sempre són benvingudes totes aquestes aportacions que ajudin en certa manera a facilitar i dinamitzar el debat de qualsevol tema. Però com que sempre he estat i sóc una mica escèptic, arribe a pensar que tantes aportacions no ajuden a treure l'aigua clara. És com quan sents dir que els arbres no ens deixen veure el bosc. Una cosa semblant ocorre amb aquest tema en particular i en molts d'altres, en general. El debat al voltant de les competències no és nou; ja portem uns quants anys de discussió d'aquest tema, en certa manera, ocult. Si no vaig errat, crec que el currículum de secundària que se'ns ve a sobre margina allò que ens vàrem ensenyar de memòria, els objectius conceptuals, procedimentals i actitudinals. Ara en diu competències. Ara em surten alguns dubtes. Anem a primar l'expressió i la comprensió oral, l'expressió i la comprensió escrita, etc, deixant de banda els continguts (en sentit general)?. Anem a treballar el QUÈ o el COM?, el HOW o el WHAT?. Tampoc hem de ser taxatius. Seria un error afavorir un mètode i bandejar l'altre, però tampoc acabe de veure clar com aconseguirem unir tots dos en un de sol. Em podeu ajudar?
Hola ... (No poso el teu nom perquè no el sé) Només el fet que et qüestionis aquestes preguntes i plantegis aquest debat ja demostra que el tema t'interessa. I això és el principi!!! Jo som una mestra de primària que tampoc té molt clar com fer aquest canvi i per això estic intentant buscar i recopilar informació per documentar-me. El que sí tenc clar és que no es tracta de deixar de banda els coneixements (continguts) sinó de posar-los en un context i que resultin útils per l'aprenentatge dels alumnes. Encara que vam aprendre de memòria això dels continguts, procediments i actituds crec que a la majoria de les nostres aules continuam treballant només un d'aquests aspectes, i això ha de canviar i així ho demostren els resultats dels informes PISA. Som conscient de que no es pot fer un canvi radical però sí que podem anar introduint petites coses com canviar la manera de plantejar algunes activitats proposant treballs per parelles, exposició dels temes per part dels alumnes, ... Després de rebre el teu missatge he posat dues presentacions més que crec que ens poden ajudar a reflexionar i a obrir camins. També crec interessant iniciar aquests debats en els centres i intercanviar estratègies d'ensenyament- prenentatge entre el professorat. Entre tots podem aconseguir uns alumnes competents!!!
2 comentaris:
És convenient crear un clima de debat i de (sana) discussió al voltant de com ensenyar les competències bàsiques i, també, de la seva avaluació. Sempre són benvingudes totes aquestes aportacions que ajudin en certa manera a facilitar i dinamitzar el debat de qualsevol tema. Però com que sempre he estat i sóc una mica escèptic, arribe a pensar que tantes aportacions no ajuden a treure l'aigua clara. És com quan sents dir que els arbres no ens deixen veure el bosc. Una cosa semblant ocorre amb aquest tema en particular i en molts d'altres, en general. El debat al voltant de les competències no és nou; ja portem uns quants anys de discussió d'aquest tema, en certa manera, ocult. Si no vaig errat, crec que el currículum de secundària que se'ns ve a sobre margina allò que ens vàrem ensenyar de memòria, els objectius conceptuals, procedimentals i actitudinals. Ara en diu competències.
Ara em surten alguns dubtes. Anem a primar l'expressió i la comprensió oral, l'expressió i la comprensió escrita, etc, deixant de banda els continguts (en sentit general)?. Anem a treballar el QUÈ o el COM?, el HOW o el WHAT?.
Tampoc hem de ser taxatius. Seria un error afavorir un mètode i bandejar l'altre, però tampoc acabe de veure clar com aconseguirem unir tots dos en un de sol.
Em podeu ajudar?
Hola ... (No poso el teu nom perquè no el sé)
Només el fet que et qüestionis aquestes preguntes i plantegis aquest debat ja demostra que el tema t'interessa. I això és el principi!!! Jo som una mestra de primària que tampoc té molt clar com fer aquest canvi i per això estic intentant buscar i recopilar informació per documentar-me. El que sí tenc clar és que no es tracta de deixar de banda els coneixements (continguts) sinó de posar-los en un context i que resultin útils per l'aprenentatge dels alumnes. Encara que vam aprendre de memòria això dels continguts, procediments i actituds crec que a la majoria de les nostres aules continuam treballant només un d'aquests aspectes, i això ha de canviar i així ho demostren els resultats dels informes PISA. Som conscient de que no es pot fer un canvi radical però sí que podem anar introduint petites coses com canviar la manera de plantejar algunes activitats proposant treballs per parelles, exposició dels temes per part dels alumnes, ... Després de rebre el teu missatge he posat dues presentacions més que crec que ens poden ajudar a reflexionar i a obrir camins. També crec interessant iniciar aquests debats en els centres i intercanviar estratègies d'ensenyament- prenentatge entre el professorat. Entre tots podem aconseguir uns alumnes competents!!!
Publica un comentari a l'entrada