dilluns, 30 de novembre del 2009

Avaluar amb les TIC

Molt interessant la reflexió de Salvador Llopis publicada a EducaconTIC sobre els canvis que hi hauria d'haver en l'avaluació.



"No tiene sentido desarrollar un tema usando tecnologías innovadoras y evaluar con las tradicionales"

dimarts, 24 de novembre del 2009

Orientacions per a l'elaboració de la concreció curricular i de les programacions didàctiques.

Des de la Direcció General d’Administració, Ordenació i Inspecció Educatives de la Conselleria d'Educació i cultura del Govern de les Illes Balears ens han fet arribar un document amb orientacions per a l'elaboració de la concreció curricular i de les programacions didàctiques.


dimecres, 28 d’octubre del 2009

Treballar competències amb projectes d'investigació

En Néstor Alonso ha publicat a EducaconTIC un article sobre com plantejar projectes d'investigació amb recursos TIC.
Aquesta manera de treballar pot ajudar al nostre alumnat a desenvolupar tant la competència lingüística, com la d'aprendre a aprendre i naturalment la competència digital.
Podeu veure el post al bloc InvesTICant.

dilluns, 12 d’octubre del 2009

dimecres, 7 d’octubre del 2009

Entrevista a Roger Schank

Una companya de l'escola, na Sagra, m'acaba de fer arribar aquest vídeo on Eduard Punset entrevista a Roger Schank. La veritat és que ja l'havia vist fa temps però m'ha agradat tornar-lo a sentir i he considerat convenient publicar-lo ara que tot just encetam un nou curs.
Esper que ens estimuli i ens ajudi a millorar la nosta tasca docent.



Aquest vídeo forma part de "Crisis educativa", un dels programes emesos per Redes. En el aquest enllaç podeu trobar la sèrie completa.

Entrevista a Roger Schank

dimecres, 16 de setembre del 2009

Preguntes que fan pensar

Molt bona presentació de Guida Al·lès on podem trobar exemples i característiques de bones preguntes que ajuden a pensar.



Bloc de Guida Al·lès

diumenge, 13 de setembre del 2009

Coneixement compartit amb Wikis

L'Eduwiki és un projecte que té com a objectiu crear coneixement compartit entre alumnat de primària i Secundària de les diferents escoles i instituts de Catalunya, biblioteques, casals…. a través, com el seu nom ja indica, d’una wiki.



M'ha semblat convenient fer un post sobre aquest projecte perquè ens mostra com crear activitats on l'alumnat pugui compartir coneixements. Realment és un projecte molt ambiciós però ens pot ajudar a començar creant "petites coses".
També és especialment interessant l'apartat "Principis Pedagògics" on hi ha diferents presentacions amb orientacions sobre com treballar la recerca d'informació amb l'alumnat,com escriure les entrades a l'eduwiki, il·lustrar el contingut i crear discussions sobre els continguts i contactar altres autors/ores.
En deixo dues a mode d'exemple:


M'agraden molt els esquemes amb estructura senzilla per redactar entrades sobre animals, plantes, biografies, parts del cos humà, llocs geogràfics i fets històrics.

dimecres, 9 de setembre del 2009

La competència científica a Primària

Aquesta presentació de Neus Sanmartí ens mostra exemples de com replantejar preguntes i activitats a fi de desenvolupar la competència científica de l'alumnat d'Educació Primària.

divendres, 17 de juliol del 2009

Avançament dels resultats de l'avaluació de diagnòstic

Al següent enllaç podeu llegir la nota informativa publicada per la Conselleria d'Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears amb l'avançament dels resultats de les proves d’avaluació de quart de primària i segon de secundària que es van dur a terme a tots els centres de les Illes Balears –públics, privats i concertats- entre els passats 5 i 8 de maig.


També hi podem trobar els següents documents adjunts:
Dossier explicatiu
Resultats 4rt primària
Resultats 2n d'ESO

Enllaços a notícies aparegudes en premsa:
Diario de Ibiza: Los pitiusos flojean en matemáticas con mejores resultados en lengua.
Diario de Mallorca: Los alumnos de ESO tienen lagunas matemáticas.
Diari de Balears: Aprovats en llengües, però suspesos en matemàtiques.
Última Hora Digital: Los alumnos de Balears no alcanzan la competencia en matemàticas, sí en lenguas.

dilluns, 22 de juny del 2009

Competències Bàsiques 2

Una nova presentació de Núria Alart publicada per Guida a Nosaltres Competents amb estratègies de motivació a l'alumnat, models d'activitats competencials i sistemes d'avaluació.

dijous, 11 de juny del 2009

Resultats de les proves de 6è de Catalunya

Avui s'han publicat els resultats de les proves que es van aplicar als alumnes de 6è d'Educació Primària a Catalunya. Segons l'informe publicat un de cada quatre alumnes no domina les competències bàsiques de català, castellà i matemàtiques al final de la primària. També es constata que les noies són millors en llengua i els nois en matemàtiques. L'informe també analitza els resultats en funció del nivell socioeconòmic. Pitjant sobre el següent enllaç podeu accedir al document.


Nota de premsa de la Generalitat de Catalunya

Enllaços a diferents notícies sobre el tema:
Vilaweb
El Periódico
El País

dimarts, 9 de juny del 2009

Alliberades les proves d'avaluació de diagnòstic

Des de l'Institut d'Avaluació i Qualitat del Sistema Educatiu de les Illes Balears (IAQSE) ens han comunicat que ja estan alliberades les proves d'avaluació de diagnòstic que s'han realitzat durant el mes de maig de 2009 als alumnes de 4t d'Educació Primària i de 2n d'Educació Secundària.de les Illes Balears. Pitjant sobre la següent imatge podeu accedir a la pàgina principal de l'IAQSE on trobareu totes les proves, els solucionaris i els criteris de correcció.

diumenge, 7 de juny del 2009

Competència docent per Núria Alart

Fa uns dies vaig publicar un post al bloc InvesTICant amb una reflexió sobre si els mitjans tecnològics i audiovisuals poden ser motivadors. Em referia al video que va utilitzar Guardiola per motivar als seus jugadors abans del partit de la final de la Champions.
Avui, via el bloc CAIRE-EF, he tengut l'ocasió de veure el video que ha publicat Núria Alart sobre competència docent. Esper que a nosaltres també ens serveixi com a motivació ...

dimecres, 3 de juny del 2009

Entrevista a Francesco Tonucci



En aquest enllaç podreu llegir l'entrevista feta per Agustina Lanusse a Francesco Tonucci.
El mateix títol "La misión principal de la escuela ya no es enseñar cosas" ens convida a reflexionar. La seva resposta és:
"Debe ser el lugar donde los chicos aprendan a manejar y usar bien las nuevas tecnologías, donde se transmita un método de trabajo e investigación científica, se fomente el conocimiento crítico y se aprenda a cooperar y trabajar en equipo".




Us deix també un enllaç al bloc "Utopía y Educación" on podreu gaudir de les seves famoses vinyetes en el post "Las Reflexiones de Frato por Francesco Tonucci".


divendres, 29 de maig del 2009

Treballam per Competències?

Com podem saber si el que fem a les aules respon al treball per competències?
A la web Competències Bàsiques Illes Balears han penjat aquesta presentació que recull alguns criteris orientatius que ens poden ajudar a avaluar les activitats.



També es pot descarregar la presentació i el document en format text.

dimarts, 26 de maig del 2009

La competència digital. Una proposta

Fa poc vaig conèixer gràcies a n'en Jordi Adell ,via Twitter, aquesta presentació de Boris Mir.
En el seu bloc La Mirada Pedagógica explica que es tracta d'una proposta que adopta l'enfocament curricular de les competències i la seva orientació de "competència metodològica", és a dir, al servei dels continguts de les diferents àrees.

Ara s'ha creat, per suggeriment d'en Jordi Adell, una wiki per completar aquest document inicial. Es pretén que sigui un punt de trobada entre totes aquelles persones interessades en desenvolupar una visió compartida de les competències digitals en el context de l'educació obligatòria primàra i secundària.
POTSER ENS HAUREM D'ANIMAR A COL·LABORAR!!!!

dimecres, 20 de maig del 2009

Competències Bàsiques i la seva avaluació: el context

Què és el context?
Per què són útils els contextos per treballar i avaluar competències?
Podem trobar la resposta a aquestes preguntes i criteris per a la selecció de contextos en aquesta presentació de Núria Alart.

dimarts, 12 de maig del 2009

Ordre desenvolupament Ed. Primària (Illes Balears)

Al BOIB del dia 12 de maig s'ha publicat l'Ordre de la consellera d’Educació i Cultura de dia 27 d’abril de 2009, sobre el desenvolupament de l’educació primària a les Illes Balears.

Ordre desenvolupament Ed. Primària

Annex I : Distribució de l'horari lectiu setmanal



dimecres, 6 de maig del 2009

dimarts, 5 de maig del 2009

Competències Bàsiques a Ed. Infantil

Al Bloc Tic, Llapis i Paper han publicat l'enllaç als documents de la xerrada de Núria Martín sobre Competències Bàsiques a Ed. Infantil. Hi podem trobar les àrees i criteris d'avaluació, unitats de programació, elements d'una unitat didàctica, ... tots ells documents molt útils i interessants.


dissabte, 18 d’abril del 2009

Com programar a "Nosaltres Competents"

Nosaltres Competents és una web de visita obligada per tots els que estam interessats en el tema de les competències bàsiques. En aquest bloc hi ha un enllaç permanent des de fa temps però crec convenient tornar-ho a recordar. A més de la gran quantitat d'informació i recursos que hi podem trobar, es va actualitzant constantment.
Aquesta vegada vull destacar l'apartat "Com programar? " on s'inclouen tots els passos a seguir a l'hora d'elaborar les programacions.

dissabte, 11 d’abril del 2009

Avaluació 6è Ed. Primària

El Departament d'Educació de Catalunya realitzarà una prova d'avaluació a l'alumnat de sisè curs d'educació primària basada en les competències bàsiques lingüístiques i matemàtiques que cal haver assolit en acabar aquesta etapa educativa.
En aquest enllaç podeu trobar tota la informació i també és interessant veure els models de proves que publiquen.

dilluns, 6 d’abril del 2009

Article publicat al diari "El País"

A l'edició del diari El País d'avui podem llegir un article titolat "La Primaria se estanca". Fa referència als resultats d'avaluació del 2007 a 6è de Primària.
Segons el profesor de sociología de la educación de la Universidad Complutense Rafael Feito "El sistema es bueno en enseñar a memorizar y repetir, algo que quizá estaba muy bien hace tiempo, pero que ya no sirve para el mundo actual. Sin embargo, falla en cuanto a lo que supone razonar. Los alumnos son mejores en los saberes pasivos que en los activos".
Podeu llegir l'article complet pitjant sobre el següent enllaç: